Descriere
Serviciul social „Centrul maternal „Sf. Ana”, cod serviciu social: 8790CR-MC-I este înființat și administrat de furnizorul Direcția generală de asistență socială și protecția copilului Mehedinți, acreditat conform Certificatului de acreditare Seria AF, nr. 0007592, ce deține Licența de Funcționare Seria LF, nr. 0000557/15.12.2021 cu sediul serviciului social în municipiul Drobeta-Turnu Severin, str. Oltului, nr 17A, județul Mehedinți, telefon 0252316337, cu o capacitate de 9 locuri, având ca șef de centru pe domnul Marius Adrian Roman.
Scopul centrului
Scopul serviciului social Centrul maternal „Sf. Ana” este prevenirea separării copilului de părinții săi, prin construcția consolidarea relației mama copil prin formarea, menținerea și întărirea legăturilor familiale, precum și sprijinirea familiei pentru asumarea responsabilităților parentale.
Misiunea centrului
Misiunea Centrului maternal ,,Sf. Ana” este de prevenire a separării copilului de mama sa, de a acorda cuplului mamă – copil o șansă de acomodare, cunoaștere, de consolidare a atașamentului și de reintegrare familială si socială.
Categoria de beneficiari
Beneficiarii centrului maternal pot fi mame cu copii aflați în risc de separare de familie şi femei gravide aflate în situații de dificultate:
- Mame singure cu copii/gravide care temporar nu au locuință și/sau care se confruntă cu mari probleme financiare, profesionale și relaționale;
- mame cu copii/gravide provenind din familii marginalizate sau dezorganizate incapabile să le ofere nici un fel de suport;
- mame cu copii/gravide victime ale violenţei domestice
- Cuplu mamă-copil inclus într-un program de restabilire a legăturii familiale, după ce copilul a avut o măsură de protecţie specială.
- Mame minore cu copii/gravide minore aflate în sistemul de protecţie specială a copilului.
Indirect, de serviciile acordate de Centrul maternal ,,Sf. Ana” beneficiază tatăl copilului aflat în atenția serviciului social, bunicii materni și bunicii paterni, precum și rude sau alte persoane considerate persoane resursă pentru cuplul mama—copil, care sunt într-un program de restabilire a relațiilor familiale cu cuplul mama copil.
Obiectivele centrului
Obiectivele principale ale Centrului maternal ,,Sf. Ana”, sunt formarea, menţinerea şi întărirea legăturilor familiale precum şi sprijinirea familiei pentru asumarea responsabilităţilor parentale.
Obiective generale
- reintegrarea familială și socio – profesională;
- mediatizarea serviciilor oferite de centrul maternal;
Obiective pe termen lung
- prevenirea marginalizări sociale a mamelor din centrul maternal;
- evitarea și eliminarea oricăror forme de discriminare;
- obținerea unei locuințe sociale;
- găsirea unui loc de munca;
Obiective pe termen mediu
- dezvoltarea unui atașament securizant între mamă – copil;
- dobândirea încrederii în sine;
- dezvoltarea abilităților privind gestionarea timpului, a banilor și crizelor.
Obiective pe termen scurt
- depășirea situației de criză;
- dezvoltarea abilităților parentale de creștere şi educare a copilului;
- formarea deprinderilor de autogospodărire;
- dezvoltarea capacității de a lua decizii.
Condiții de admitere în centru
Acte necesare:
- cererea mamei/gravidei majore sau cererea reprezentantului legal al mamei/gravide minore, privind admiterea/găzduirea sau plasamentul în Centrul maternal ,,Sf. Ana”.
- declarație scrisă privind acordul sau dezacordul al mamei/minorei, reprezentanților legali ai acesteia și declarația tatăl copilului privind admiterea/găzduirea sau plasamentul în Centrul maternal ,,Sf. Ana”.
- acte de stare civilă, carte de identitate, certificat de naștere, copie/original mama/gravidă și copil, de căsătorie, copie hotărâre de divorț, etc;
- anchetă socială şi Planul de Servicii întocmit, conform legii, de către primaria de la domiciliu a mamei;
- adeverință de venituri (după caz);
- adeverință medicală;
- aviz epidemiologic;
- adeverință de elev (pentru mama minora);
- raport de evaluare inițială (anchetă socială), întocmit de asistentul social al primăriei de domiciliu a mamei sau asitentul social din maternitate (adresa);
Furnizarea serviciilor planificate şi acordate în centru se realizează în baza unui contract de furnizare servicii, încheiat între beneficiar şi furnizorul de servicii sociale pe durată determinată.
Criterii de eligibilitate
Criteriile de eligibilitate ale beneficiarilor sunt:
- să nu fie diagnosticată cu o boală psihică;
- să nu aibă tulburări auditive;
- să nu fie în evidență cu boli infecto-contagioase.
Admiterea în centru
- admiterea beneficiarilor în centru se face prin dispozitia Directorului Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mehedinți pentru mamele majore;
- dispoziția de admitere dată de directorul general/executiv pentru primirea cuplului mamă-copil/gravidei în ultimul trimestru de sarcină în centrul maternal se face în baza unui plan de servicii a cărui finalitate este prevenirea separării copilului de mama sa/părinții săi. Planul de servicii este în responsabilitatea asistentului social de la nivelul serviciului public de asistență socială/persoanei cu atribuții în asistență socială de la nivelul comunității din care provine mama/gravidă, cu atribuții în asistența socială de la nivelul comunității din care provine mama/gravidă;
- în cazul în care situația cuplului mama-copil/gravidei nu este cunoscută asistentului social/persoanei menționate anterior, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului este obligată să ia legătura cu acesta și să solicite întocmirea unui plan de servicii;
- în cazul în care mama/gravidă este minoră, admiterea acesteia în centrul maternal se face în baza unei hotărâri de plasament emisă de comisia pentru protecția copilului când există acordul părinților sau instanța judecătorească, când nu există acordul părinților.
În acest caz, managerul de caz din cadrul Direcției Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului întocmește un plan individualizat de protecție pentru gravida minoră sau pentru cuplul mama minoră-copil. - în cazul gravidei minore care are deja o măsură de protecție de tipul plasamentului sau plasamentului în regim de urgentă, situația acesteia va fi reevaluată în noul context în vederea transferului în centrul maternal printr-o nouă măsură de protecție.
Serviciile oferite
Principalele funcții, activități și obiective ale serviciului social Centrului maternal „Sf. Ana” sunt urmatoarele:
- de furnizare a serviciilor sociale de interes public general, prin asigurarea următoarelor activități:
- reprezentarea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mehedinți, în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
- găzduirea pe perioada determinată, până la încetarea măsurii de găzduire sau a plasamentului;
- Îngrijire personală – asigură îngrijirea de bază: hrană, somn, îmbrăcăminte, igienă, etc;
- îngrijire medicală asigură condițiile necesare pentru identificarea și evaluarea permanentă a nevoilor fizice, emoționale și de sănătate ale fiecărui cuplu mama copil, precum și masurile corespunzătoare pentru satisfacerea acestor nevoi, igiena personală, supravegherea și menținerea stării de sănătate;
- educare – asigură accesul beneficiarilor la educație, informare, cultură, asigură educația informală, non – formală a beneficiarilor prin mijloace corespunzătoare, în unități de învățământ din comunitate, în vederea dezvoltării lor armonioase;
- dezvoltarea abilităților de viața independentă- dobândirea de abilități care îi permit copilului să desfășoare o viață socială normală;
- supraveghere – asigurarea desfășurării de către mame/copii a activităților în deplină siguranță;
- consiliere psihologică – oferă cuplului mama copil consiliere psihologică în vederea rezolvării problemelor legate de dezvoltarea lor psihologică și pentru a face față dificultăților psihosociale cu care se confruntă, în funcție cu vârsta, nivelul de dezvoltare și nevoile pe care le au;
- Suport emoțional – oferă cuplului mamă copil și familiei acestuia sprijin concret și încurajează menținerea legăturilor cu părinții, familia lărgită și alte persoane importante sau apropiate față de ei;
- Asigurarea unui mediu securizant – asigură măsuri de siguranță și securitate legale necesare pentru asigurarea protecției cuplului mama copil, personalului și a vizitatorilor împotriva evenimentelor și accidentelor cu potențial vătămător;
- Hrana caldă – asigură cuplului mamă copil o alimentație corespunzătoare din punct de vedere calitativ și cantitativ, ținând cont de vârsta, nevoile și preferințele acestora în conformitate cu legislația în vigoare prin prepararea și distribuirea de 3 mese calde pe zi și 2 gustări;
- Consiliere juridică – asigură beneficiarilor protecție asistență în cunoașterea și exercitarea drepturilor lor;
- Curățenie – asigurarea condițiilor igienico-sanitare în spațiile în care își desfășoară activitatea centrul, conform legislației în vigoare;
- Menținerea legăturilor cu familia extinsă și alte persoane importante pentru cuplului mama copil – asigură sprijin concret și sunt încurajați să mențină legături cu familia extinsă și alte persoane importante sau apropiate față de ei iar familia și alte persoane apropiate fața de cuplul mama copil sunt implicate pe cât posibil în viața acestuia pe perioada șederii cuplului mama copil în cadrul centrului, astfel încât reintegrarea/ integrarea sa familiară și socială să se pregătească și să se realizeze în cele mai bune condiții;
- Reintegrare familială și comunitară – asigură pregătirea corespunzătoare a ieșirii cuplului mamă copil din serviciu, prin dezvoltarea deprinderilor de viață independentă și a altor condiții necesare pentru reintegrarea sau integrarea familială și/sau socio – profesională;
- Socializare și activități culturale – asigură cuplului mama copil oportunități multiple de petrecere a timpului liber, care contribuie la dezvoltarea fizică, cognitivă, socială și emoțională a copiilor;
- Asigură un sistem de primire, înregistrare soluționare a sesizărilor reclamațiilor cu privire la serviciile oferite;
- Colaborează permanent cu profesioniștii, autoritățile administrației locale și alte servicii pentru copil și familie din comunitate;
- Paza;
- Elaborarea programului/planului individualizat de protecție de o echipă multidisciplinară și revizuirea acestuia;
- sprijin și educație parentală pentru formarea și dezvoltarea competențelor și abilităților parentale;
- orientarea și pregătirea pentru integrarea profesională/școlară (daca este cazul) a mamei;
- activități de suport pentru restabilirea relațiilor cu familia și cu tatăl copilului;
- educație în puericultură;
- socializare şi activităţi culturale;
- inserţie/ reinserţie socială;
- terapie ocupaţională;
- consiliere şi informare, orientare vocaţională.
- de informare a beneficiarilor, potențialilor beneficiari, autorităților publice și publicului larg despre domeniul sau de activitate, prin următoarele activități:
- Efectuează demersuri către D.G.A.S.P.C. Mehedinți, pentru a dezvolta parteneriate și colaborează cu organizații nonguvernamentale, instituții și alți reprezentanți ai societății civile;
- Asigură consilierea și informarea familiilor, precum și a beneficiarilor privind problematica socială, probleme de familie, etc.;
- Promovează serviciul în comunitate prin distribuire de pliante și broșuri despre misiunea și serviciile oferite de centru;
- Organizează acțiuni în comunitate în vederea relaționării cuplului mamă copil cu persoane din mediul exterior instituției;
- Implică voluntari în activitățile cu beneficiarii din centru;
- Elaborarea de rapoarte de activitate;
- Înmânează fiecărui beneficiar, părinte/reprezentat legal un ghid de prezentare al centrului
- de promovare a drepturilor beneficiarilor și a unei imagini pozitive a acestora, de promovare a drepturilor omului în general precum și de prevenire a situațiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activități:
- Elaborarea și aplicarea ,,Cartei drepturilor copilului” din Centrul maternal ,,Sf. Ana” , în conformitate cu drepturile prevăzute în Convenția ONU;
- Informarea beneficiarilor/reprezentanților legali ai acestora asupra drepturilor lor.
- Cunoașterea și respectarea prevederilor Cartei de care personalul serviciului social;
- Aplicarea unui Cod propriu de etică, care cuprinde un set de reguli ce privesc asigurarea unui tratament egal pentru toți beneficiarii;
- Cunoașterea modalităților de abordare și relaționare a personalului cu beneficiarii, în functie de situațiile particulare în care aceștia se află.
- de asigurare a calității serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activități:
- Elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
- Realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate;
- Evaluarea și monitorizarea calității în domeniul serviciilor sociale se realizează în baza unor standarde, criterii și indicatori;
- Acordarea serviciilor sociale: asigurarea, fără niciun fel de discriminare, a unor servicii sociale eficace, accesibile, comprehensive, sustenabile, centrate pe nevoile individuale ale beneficiarului;
- In relația dintre furnizori și beneficiarii acestora se vor utiliza mijloace de informare și comunicare corecte, transparente și accesibile se va asigura confidențialitatea și securitatea datelor și informațiilor personale, se vor utiliza mecanisme de prevenție și combatere a riscului de abuz fizic, psihologic sau financiar asupra beneficiarului;
- Participarea beneficiarilor: implicara activă a beneficiarilor și a familiilor acestora în planificarea, acordarea și evaluarea serviciilor sociale (chestionare);
- Dezvoltarea resurselor umane implicate în acordarea serviciilor sociale și îmbunătățirea condițiilor de muncă: recrutarea de personal calificat și asigurarea formării continue a acestuia, implicarea voluntarilor, asigurarea condițiilor de lucru adecvate și a echipamentelor specifice activităților derulate, asigurarea sănătății și securității la locul de munca.
- de administrare a resurselor financiare, materiale umane ale centrului prin realizarea următoarelor activității:
- realizarea demersurilor necesare pentru asigurarea resurselor umane și materiale necesare pentru desfășurarea activității centrului în conformitate cu Ordinul 81/2019 al Ministerului Muncii și Justiției Sociale.
- asigurarea integrității și păstrării în bune condiții a patrimoniului ( clădiri, dotări, instalații, aparatura, etc.);
- Identificarea anuala a nevoilor de perfecționare a personalului serviciului social și asigurarea pregătirii și instruirii personalului;
- Întocmirea fiselor de post și evaluarea anuala a performanțelor profesionale ale personalului
- Finanțarea centrului este asigurată de la bugetul de stat și bugetul Consiliului Județean Mehedinți, donații și sponsorizări.
Sediul centrului
Adresa: Drobeta-Turnu Severin, str. Oltului, nr 17A
Telefon: 0252316337
E-mail:
Sef centru: Marius Adrian Roman