Compartimentul adopții și post-adopții

Despre adopție

Adopția este procedura juridică prin care se creează legătura de filiație între adoptator și adoptat, precum și legături de rudenie între adoptat și rudele adoptatorului.

Tipuri de adopție:

  • Adopție internă – când atât adoptatorul, cât și copilul au reședința obișnuită în România;
  • Adopție internațională – când adoptatorul și copilul au reședința în state diferite.

Cine poate adopta?

  • Persoanele cu capacitate deplină de exercițiu, cu cel puțin 18 ani mai în vârstă decât copilul;
  • Persoane care oferă garanții morale și condiții materiale pentru creșterea copilului.

Cine nu poate adopta?

  • Persoanele cu boli psihice sau handicap mintal;
  • Persoanele condamnate pentru infracțiuni contra persoanei/familiei, trafic de droguri sau pornografie infantilă;
  • Persoanele decăzute din drepturile părintești sau care au copii în sistemul de protecție specială;
  • Persoanele singure, dacă soțul se încadrează într-una dintre situațiile de mai sus.

Etapele procedurii de adopție

1. Întâlnirea de informare prealabilă

Se desfășoară la Compartimentul adopții și post-adopții și oferă informații despre:

  • copiii adoptabili;
  • documentele necesare;
  • etapele și durata procedurii.

2. Atestarea ca persoană/familie aptă să adopte

Cererea de atestare trebuie însoțită de documente precum:

  • acte de identitate;
  • certificate de stare civilă;
  • adeverințe de venit;
  • certificate medicale și evaluări psihiatrice;
  • cazier judiciar;
  • caracterizări de la locul de muncă etc.

Atestatul este valabil 2 ani.

Excepții: nu este necesar atestat pentru:

  • adopția unei persoane majore;
  • adopția copilului de către soțul părintelui biologic sau adoptiv.

3. Încredințarea în vederea adopției (90 de zile)

Se face pe baza unei cereri însoțite de acte precum:

  • copii acte identitate;
  • certificate de căsătorie/divorț;
  • certificate medicale și cazier;
  • raportul de potrivire;
  • certificatul de naștere și starea de sănătate a copilului.

Se aprobă de către instanța judecătorească.

4. Încuviințarea adopției

Cererea trebuie să conțină:

  • documente de identitate și de stare civilă;
  • hotărârea de încredințare;
  • atestatul valabil;
  • consimțământul părinților biologici, dacă este cazul.

Instanța va admite cererea doar dacă adopția este în interesul superior al copilului.


Post-adopția (2 ani)

  • Se efectuează rapoarte trimestriale privind evoluția relației copil-familie adoptatoare;
  • Se acordă servicii post-adopție.

Contact

Pentru mai multe informații, vă rugăm să contactați Compartimentul Adopție și Post-adopție din cadrul DGASPC Mehedinți:
Adresa:
Telefon: 0252324460
E-mail: adoptii@dgaspcmh.ro
Coordonator: Valentina Pîrneci


Acte normative aplicabile

  • Legea nr. 273/2004 privind procedura adopției, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • HG nr. 579/2016 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004;
  • ORDIN nr. 1430/2021 privind aprobarea modelului-cadru al atestatului de persoană sau familie aptă să adopte, precum și a modelului și a conținutului unor formulare, instrumente și documente utilizate în procedura adopției